Wat verstaat men onder projectmanagement
Onder projectmanagement (ook wel projectbeheer genoemd) in de bouw, verstaat men het beheersen van bouwprojecten. Het is de manier waarop projecten georganiseerd, voorbereid, gepland, uitgevoerd en afgerond worden. Het is het werk van projectleiders en omvat vaak verscheidene deelprojecten met bijbehorende teams en teamleiders.
In het algemeen worden bij projectmanagement de volgende stappen doorlopen:
Start van het project
Bepaling van de omvang/reikwijdte van het project
Planning van het project
Opdeling van het project in verschillende fasen en/of deelprojecten
Uitvoering van de werkzaamheden (en de deelprojecten) in de verschillende fasen
Opvolging van de projectvoortgang
Beëindiging, verslaggeving, aflevering van eindproduct
De meest gebruikte standaard stappen zijn de volgende:
Initiatiefase
Definitiefase
Ontwerpfase
Voorbereidingsfase
Uitvoeringsfase
Nazorg
De weg naar het gewenste resultaat
Stabiton bv formuleert en bespreekt – in nauwe samenwerking met de opdrachtgever(s) – de doelstelling van het bouwproject; de wijze waarop dit het beste kan worden aangepakt; welke disciplines bij het project dienen te worden betrokken en begeleidt de opdrachtgever(s) tot het gewenste eindresultaat wordt bereikt.
Projectaanpak
Bouwprojecten kenmerken zich door een tijdelijke samenwerking.
De belangrijkste voorwaarden voor een harmonieuze, constructieve samenwerking zijn een duidelijk omschreven eindresultaat en de vaststelling: wie wanneer daarvoor iets moet doen.
Bij de aanvang van het project stellen wij de volgende vragen: ‘wat?’, ‘wie?’, ‘hoe?’. En wordt een zo goed als mogelijk antwoord gegeven op de vragen: ‘wanneer? en voor ‘hoeveel?’.
Om een antwoord te geven op de vraag ‘wat?’ wordt een ‘Programma van eisen’ opgesteld. Deze is in de beginfase bondig, maar wordt regelmatig bijgestuurd en uitgebreid.
Onmiddellijk daarna maken wij een Plan van aanpak op. Deze geeft aan hoe het eindresultaat het best kan worden bereikt. Welke aanpak daarvoor het meest doeltreffend is en welke expertise daarbij nodig is.
In het Plan van Aanpak wordt een op de opdrachtgever en het project afgestemde projectorganisatie vormgegeven.
Het Plan van Aanpak geeft randvoorwaarden voor het budget, de planning en de communicatie.
Samen bevatten zij de inhoudelijke opdrachten voor de betrokken bouwpartners.
Stabiton bv bewaakt, stuurt en begeleidt het bouwproject aan de hand van de daarin geformuleerde uitgangspunten zorgt ervoor dat u als opdrachtgever met de juiste informatie tijdig de juiste beslissingen kan nemen.